Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2010

40 προτάσεις εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για το νερό

Α) ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ
1) Ζωγραφίζουμε ένα ποτάμι ή μια λίμνη.
2) Κάνουμε κολλάζ πάνω στο ποτάμι ή τη λίμνη, συμπληρώνοντάς το με δέντρα, πράσινα φύλλα, ζώα και πουλιά που ζωγραφίζουμε εμείς ή τα κόβουμε από περιοδικά και τα κολλάμε.
3) Ακούμε ήχους του νερού και φωνές ζώων από CD (Εκπαιδευτικό πακέτο «Ήχος και φύση» ΚΠΕ Πορροϊων Σερρών ή CD του ΚΠΕ Νεάπολης Λασιθίου).
4) Διηγούμαστε ένα παραμύθι και μαντινάδες για το νερό, τη λίμνη ή το ποτάμι.
5) Δραματοποιούμε ένα παραμύθι σχετικό με το νερό, τη λίμνη ή το ποτάμι.
6) Γνωριμία με τα ζώα και τα πουλιά της λίμνης ή του ποταμού.
7) Η τροφική αλυσίδα σε έναν υγρότοπο. Παιχνίδι ρόλων «Ποιος τρώει ποιον» (Βλ. Βιβλίο Κων/νας Παπαδογιαννάκη – Θ. Κουσουρή).
8) Ακούμε τις «4 Εποχές» του Βιβάλντι και προσπαθούμε να μιμηθούμε τη λίμνη ή τον ποταμό σε κάθε εποχή. (Βλ. αντίστοιχα μουσικά παιχνίδια της Τατιάνας Ραϊση –Βολανάκη).
9) Δραματοποιούμε ένα παραμύθι σχετικό με το νερό.
10) Ακούμε το μύθο του Νάρκισσου και τον δραματοποιούμε στη συνέχεια.
11) Βρίσκουμε παραμύθια και μύθους και τραγούδια σχετικά με το νερό.
12) Συζητάμε στην τάξη με έναν εκπρόσωπο οικολογικής οργάνωσης
13) Γράφουμε ένα δικό μας παραμύθι για το νερό, τη λίμνη ή το ποτάμι.
14) Βρίσκουμε τρόπους εξοικονόμησης νερού.
15) Συζητάμε για τους τρόπους μόλυνσης του νερού και τις συνέπειες στην υγεία μας και στην οικολογική ισορροπία.
16) Γράφουμε μια επιστολή προς τον Τύπο ή τον τοπικό Δήμο ή όποιον άλλο υπεύθυνο για τα προβλήματα του υγρότοπου και τις προτάσεις μας για την προστασία του.
17) Φτιάχνουμε τη μακέτα ενός υγρότοπου στην τάξη, αξιοποιώντας παλιά υλικά.
18) Φτιάχνουμε μάσκες ζώων και πουλιών που ζουν στους υγρότοπους.
19) Σχεδιάζουμε αφίσες με συνθήματα για την προστασία του νερού ή του υγρότοπου.
20) Φτιάχνουμε το δικό μας ραδιοφωνικό μήνυμα για το νερό ή τον υγρότοπο και το ηχογραφούμε.
21) Αξιοποιούμε προτεινόμενα φύλλα εργασίας και παιχνίδια από τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, την Εταιρεία Προστασίας της Φύσης και το WWF.
Β) ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΞΗ
22) Επισκεπτόμαστε ένα κοντινό ποτάμι ή λίμνη.
23) Κλείνουμε τα μάτια και ακούμε τους ήχους στον υγρότοπο.
24) Προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε διαφορετικούς ήχους πουλιών ή ζώων.
25) Μιμούμαστε ήχους που ακούμε.
26) Ηχογραφούμε τους ήχους του υγρότοπου και τους ακούμε μετά στο σχολείο.
27) Αισθανόμαστε τις μυρωδιές του υγρότοπου.
28) Προσπαθούμε να ξεχωρίσουμε διαφορετικές μυρωδιές (βοηθάει πολύ μια επίσκεψη στο Μεσογειακό Αγρονομικό Ινστιτούτο Χανίων ή στο Πάρκο Χλωρίδας και Πανίδας του Πολυτεχνείου Κρήτης).
29) Φτιάχνουμε χρώματα από φυτά και λουλούδια.
30) Ξεχωρίζουμε διαφορετικά δέντρα και λουλούδια του υγρότοπου.
31) Ζωγραφίζουμε, φωτογραφίζουμε ή βιντεοσκοπούμε την επίσκεψή μας στον υγρότοπο και βλέπουμε μετά τις εικόνες στο σχολείο.
32) Κυνήγι θησαυρού στον υγρότοπο.
33) Παιχνίδι ρόλων στον υγρότοπο με τα παιδιά να αναλαμβάνουν το ρόλο των δέντρων, των ζώων αλλά και των ανθρώπων που έρχονται σε επαφή με τον υγρότοπο (ψαράδες, κυνηγοί, επισκέπτες, δήμαρχος, φυσιολάτρης).
34) Παντομίμα με τα πουλιά της λίμνης και τους κυνηγούς ή άλλη απειλή που εμφανίζεται. Μπορεί εδώ να αξιοποιηθεί η πρόταση από τα μουσικά παιχνίδια της Τατιάνας Ραϊση – Βολανάκη (το παιχνίδι με τη «Λίμνη των Κύκνων» του Τσαϊκόφσκι).
35) Επισκεπτόμαστε ένα υδροηλεκτρικό εργοστάσιο (π.χ. στη λίμνη της Αγιάς ή στη Γεωργιούπολη) για να δούμε πώς παράγεται ενέργεια από το νερό.
36) Επισκεπτόμαστε έναν παλιό νερόμυλο για να δούμε παλιότερες χρήσεις του νερού για άλεσμα του σταριού και παραγωγή αλευριού
37) Επισκεπτόμαστε ένα εργοστάσιο εμφιάλωσης νερών (π.χ. στο Στύλο στον Αποκόρωνα ή αλλού..
38) Επισκεπτόμαστε τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χανίων για να μάθουμε τι έλεγχοι γίνονται και τι μέτρα λαμβάνονται για να πίνουμε καθαρό νερό (Πιθανοί χώροι επίσκεψης η Δεξαμενή στη συνοικία Άη Γιάννη των Χανίων, το εργαστήριο αναλύσεων της ΔΕΥΑΧ στον Βιολογικό Καθαρισμό, ο Βιολογικός Καθαρισμός, το Αντλιοστάσιο της ΔΕΥΑΧ στη λίμνη Αγιάς)
39) Ετοιμάζουμε ερωτήσεις και παίρνουμε συνεντεύξεις από ειδικούς (Χημικούς, μέλη οικολογικών οργανώσεων κλπ)
40) Καθαρίζουμε την όχθη ενός υγρότοπου με τη συνεργασία οικολογικών οργανώσεων και του Δήμου μας

Δεν υπάρχουν σχόλια: