
Δεν είναι απλά ότι μεταδίδεται μια γνώση (η καλλιέργεια λαχανικών και φυτών της τοπικής χλωρίδας) που κινδυνεύει να χαθεί, εξαιτίας της συγκέντρωσης του πληθυσμού στις πόλεις, της εγκατάλειψης της υπαίθρου και του αγροτικού τομέα.
Δεν είναι μόνο ότι ξεφεύγουμε από το παραδοσιακό συντηρητικό σχολείο που απαιτεί τα παιδιά, ενάντια στη φύση τους, να κάθονται ώρες ολόκληρες ακούγοντας το δάσκαλο, αντί να συμμετέχουν ενεργά, να κινούνται, να βγαίνουν έξω από τους τοίχους της

Είναι και το γεγονός ότι με τέτοιες δραστηριότητες τα μικρά παιδιά εκπαιδεύονται ως αυριανοί πολίτες να φροντίζουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν, αποκτούν μια αίσθηση ότι ο ελεύθερος και δημόσιος χώρος είναι και δικός τους, είναι όλων μας και οφείλουμε να νοιαζόμαστε γι’ αυτόν, είναι δική μας ευθύνη. Μαθαίνουν να είναι υπεύθυνοι πολίτες, που συμμετέχουν ενεργά διαμορφώνοντας οι ίδιοι την κοινωνία και την πόλη στην οποία ζουν. Αποκτάνε τη χαρά να βλέπουν τα φυτά να μεγαλώνουν, να βλέπουν αποτελέσματα των πράξεών τους, μαθαίνουν ότι μπορούν να αλλάζουν τον κόσμο, όταν ενεργοποιούνται και συμμετέχουν σε ομάδες.

Γι’ αυτό και σε άλλες χώρες, σε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις, είναι η ίδια η Τοπική Αυτοδιοίκηση, τοπικοί Δήμοι που παίρνουν την πρωτοβουλία να ζητήσουν τη συμμετοχή των παιδιών των σχολείων. Σε Δήμο π.χ. της Βιέννης, οι ίδιοι οι δημοτικοί σύμβουλοι πήγαν στα σχολεία της περιοχής τους ζητώντας από τους μικρούς μαθητές να προτείνουν (με κείμενα, ζωγραφιές, παρουσιάσεις) πώς θέλουν να είναι ο χώρος έξω από το σχολείο τους ή και κάποιος κοντινός ελεύθερος δημόσιος χώρος. Τα παιδιά συζήτησαν σε ομάδες στις τάξεις τους, κατέγραψαν τις προτάσεις τους και κλήθηκαν να τις παρουσιάσουν σε δημόσια εκδήλωση στους δημοτικούς συμβούλους. Το δημοτικό συμβούλιο υιοθέτησε αρκετές από τις προτάσεις των παιδιών και ανέλαβε να τις υλοποιήσει μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Στη διάρκεια των εργασιών, τα ίδια τα παιδιά επισκέπτονταν και παρακολουθούσαν την πρόοδο των έργων. Στόχος της δημοτικής αρχής ήταν να ενθαρρύνει τη συμμετοχή των πολιτών, ξεκινώντας από τους μικρούς μαθητές, να μάθουν να διαμορφώνουν υπεύθυνα το χώρο στον οποίο ζουν, να φροντίζουν και να νοιάζονται για το δημόσιο και τους ελεύθερους χώρους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου